سفارش تبلیغ
صبا ویژن
وبلاگ شخصی محمدعلی مقامی
  • محمدعلی مقامی ( جمعه 86/4/8 :: ساعت 10:47 صبح)

  • به نام خدا

    خمس گریزی

     (چه کسی باید خمس بپردازد؟)


    نمونه رسید پرداخت وجوه شرعی صادره از دفتر امام خمینی(ره)

    گر چه طبق معمول، بیشتر اوقات، خوانندگان این وبلاگ منتظر دیدن مطالب طنز  هستند،اما با عرض معذرت از همه سروران عزیزی که همیشه ادیبانه و فاضلانه می نویسند به خاطر این دخالت ناشیانه و پرداختن به یک موضوع جدی،امروز لازم دیدم در مورد مسئله ای که همیشه مد نظرم بوده و مدام مرا رنج می داده است.صحبت کنم.و آن پدیده ایست که شخصا آن را  خمس گریزی می نامم.
    اگر رساله توضیح المسائل هر کدام از مراجع را باز کنیم،در ابتدای بحث خمس، این مسئله را می بینیم.
    هرگاه انسان از تجارت یا صنعت یا کسبهای دیگر مالی به دست بیاورد،اگر چه مثلا نماز و روزه میتی را بجا آورد و از اجرت آن،مالی را تهیه کند،چنانچه از مخارج سال او و عیالاتش زیاد بیاید،باید خمس یعنی پنج یک آن را به دستوری که بعدا گفته می شود بدهد.


    نمونه رسید پرداخت وجوه شرعی صادره از دفتر آیه الله العظمی اراکی(ره)

    خوب حالا بگذارید یک تقسیم بندی من در آوردی هم از مردمان جامعه داشته باشم.لطفا به خاطر اشکالات این تقسیم بندی بر من خرده نگیرید.
     گروه  اول گروهی هستند که به قول امروزی ها زیر خط فقر به سر می برند و در خیلی از  موارد ،اگر توسط  موسسات خیریه یا افراد خیر پشتیبانی نشوند حتی ادامه حیاتشان نیز ممکن است زیر سئوال برود.مسلما این گروه،پرداخت کنندگان خمس نیستند.

    گروه دوم گروه نسبتا محدودی هستند که حجم بسیار بالایی از ثروت در دستان مبارکشان قرار دارد.عده بسیار قلیلی از این گروه ممکن است متدین واقعی و ملزم به رعایت موازین شرع و از جمله پرداخت وجوه شرعی باشند.اما همانطور که گفتم در اقلیتند. ازبقیه افراد این گروه اصلا توقع نمی رود که میلی به پرداخت خمس داشته باشند.وقتی که یک سرمایه دار به لطایف الحیل سعی می کند از زیر پرداخت خقوق دولت اسلامی مانند عوارض و مالیات شانه خالی کند،و بدتر از آن وقتی که سعی می کند منابع بیت المال را با زد و بند از آن خود نماید و باز خیلی ناگوارتر زمانی که چنین فردی سعی می کند با استفاده از منابع مالی خود مقدرات اقتصادی مملکت را به نفع خود تغییر دهد،آنوقت صحبت ازپرداخت خمس و وجوه شرعی توسط چنین شخصی به یک جک شبیه است.


    نمونه رسید پرداخت وجوه شرعی صادره از دفتر مقام معظم رهبری

    و اما گروه سوم تعداد زیادی از مردم را شامل می شود که زندگی نسبتا متوسطی دارند.اینها معمولا هر طوری شده گلیم خود را از آب بیرون می کشند.مخارج جاری خود را تامین می کنند و معمولا مقداری هم پس انداز دارند. در میانه این گروه  اکثریت ،مردمان معتقد  و پایبند به احکام شرع فراوان یافت می شوند.متاسفانه مدت مدیدی است که در داخل این گروه نیز(گروه معتقد متوسط جامعه) پدیده خمس گریزی رواج پیدا کرده است.همه را نمی گویم،ولی موارد زیادی یافت می شود که افراد دنبال پیدا کردن یک کلاه شرعی هستند.عده ای دو روز قبل از سال مالی به خرید می روند و از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را می خرند تا جزو مخارج سال منظور شود.بعضی شوهران سخاوتمند می شوند و چیزی را به بانوی خود می بخشند.زن منزل اگر پس اندازی دارد و حساب مالیش از حساب مالی شوهر جداست، عکس همین کار را انجام می دهد. بعضی ها چون وامهای متعددی به هدفهای مختلف گرفته اند ،تا زمانی که آخرین قسط وام آنها باقی است ،خود را از پرداخت خمس معاف می دانند.حتی در مواردی دیده ام که بعضی ها سعی کرده اند برای پیدا کردن راهکارهای مناسب از برادرانی مشاوره بگیرند که اطلاعات حوزوی بیشتری دارند.مطلب را زیاد طولانی نکنم.من در این پست فقط یک مسئله مبتلا به جامعه را مطرح کردم ولی پرداختن به آن و تجزیه و تحلیل آن ،کار من نیست.یعنی صلاحیت آن را ندارم.ولی با وجود این هنوز این سئوال مطرح است که:

    چه کسی باید خمس بپردازد؟

     

     



  • کلمات کلیدی :


  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    روز و هفته معلم گرامی باد
    یلدا به کام شما باد
    اطلاعیه
    عکس های فسای قدیم-
    حیوانات و مدرنیته
    توهم و تخیل
    توجه
    [عناوین آرشیوشده]