سفارش تبلیغ
صبا ویژن
وبلاگ شخصی محمدعلی مقامی
  • محمدعلی مقامی ( جمعه 86/8/4 :: ساعت 5:0 عصر)

  • به نام خدا

    جایزه ادبی و صلح نوبل


    متن زیر ترجمه مقاله ایست که در تاریخ 19 اکتبر برابر با 27 مهرماه در روزنامه انگلیسی زبان" مسکو تایمز " به چاپ رسیده است.عکسی که در بریده روزنامه می بینید مربوط به خانم" دوریس لسینگ" برنده جایزه ادبی نوبل می باشید.

    امسال جایزه ادبی نوبل نصیب خانم دوریس لسینگ شد

    نوشته ی:ویکتور سان کین

    ترجمه با دخل و تصرف:خودم

    تصمیمات همه کمیته هایی که در جهان جوایز ادبی اهداء می نمایند،معمولا فریاد های خشم و اعتراض را بر می انگیزد. در هیچ موردی این فریادهای اعتراض بیش از اعتراض به تصمیم کمیته نوبل برای جایزه ادبی و جایزه صلح نوبل نبوده است.با وجود این فقط تعداد افراد بر گزیده انگشت شماری می توانند به طور شایسته نتایج آراء آکادمی علوم سوئد را در مورد شیمی یا پزشکی مورد ارزیابی قرار دهند،در حالیکه در مورد ادبیات و سیاست،همه خود را صاحب نظر می دانند

    تصمیمات امسال،واکنشهای شدید و استثنایی را بر انگیخت.جایزه ادبی نوبل نصیب نویسنده 87 ساله بریتانیایی،خانم دوریس لسینگ،شد که در طی مراحل مختلف شغلیش، از وی به عنوان حامی پرو پاقرص آرمانهای چپی و کمونیستی تعبیر شده است،یک نویسنده فمینیست و نویسنده داستانهای علمی-تخیلی با شور و شوق صوفیگری،یک مذهبی مرموز با گرایش فلسفی.لسینگ خود همیشه شدیدا مخالف هر گونه تلاشی جهت  طبقه بندی آثار داستانیش بوده است و از قبول بعضی نشانهای افتخار اعطایی امتناع ورزیده است.گزارش شده که وی پس از بردن تمام جوایز ادبی اروپا،اکنون از دریافت جایزه نوبل خشنود می باشد.او می گوید که اکنون ورق برنده دارد.
    مشکل است این حقیقت را انکار کرد که در حال حاضر،دنیای انگلیسی زبان می تواند به تعداد زیادی نویسنده افتخار و مباهات  نماید که کارهای ادبی آنها چشمگیر تر از آثار لسینگ ،و احتمالا ماندگار تر  می باشد .به عنوان مثال "کازوو  ایشی گورو" نویسنده بریتانیایی ژاپنی تبار،که سبک نگارش و تبحر زبانی او کامل و ایده های او محرک و قویمی باشد.یا "لان مک ایوان"که مهمترین معضلات زمان ما را مورد ژرف بینی قرار می دهد ،اما در قالب رمانهای جالب و خواندنی.یا"جولیان بارنس"که شخصی فرهیخته و پیراسته میباشد.

    همه این نویسندگان مرد و جوان تر از لسینگ می باشند.از یک طرف،ممکن است معیار های سیاسی در تصمیم آکادمی تاثیر گذاشته باشد و از سوی دیگر ممکن است نویسندگان دیگر هنوز نوبتشان فرا نرسیده باشد. در پایان جا دارد که به یاد بیاوریم که اولین جایزه ادبی نوبل به جای"لئو تولستوی" که مد نظر بود ،نصیب شاعر فرانسوی"رنه فرنکوئیس آرمند پرودهوم"شد

    اهداء جایزه صلح نوبل به"الگور"شبیه به نوعی جایزه تسلی بخش بعد از شکست در مسابقه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2000 می باشد. جایزه به خاطر تلاشهای او به عنوان یک فرد طرفدار حفظ محیط زیست به وی اعطاء می شود.آیا آکادمی باید به خاطر حمایت از کتاب الگور به نام"یک حقیقت تلخ" احساس غرور نماید یا شرمگین شود؟فقط گذشت زمان پاسخ خواهد داد.

     

    تا مطلب بعد خدا نگهدار  
                                                             پست الکترونیکی: 

    mamaghami@gmail.com
    mamaghami@yahoo.com
     

     



  • کلمات کلیدی :


  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    روز و هفته معلم گرامی باد
    یلدا به کام شما باد
    اطلاعیه
    عکس های فسای قدیم-
    حیوانات و مدرنیته
    توهم و تخیل
    توجه
    [عناوین آرشیوشده]