• وبلاگ : وبلاگ شخصي محمدعلي مقامي
  • يادداشت : خمس گريزي
  • نظرات : 3 خصوصي ، 16 عمومي
  • چراغ جادو

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
       1   2      >
     
    + جلم 

    دلايل وجوب خمس در كتاب خدا

    خمس به معناي يك پنجم چيزي است، و در آيه مباركه به مسلمانان امر شده كه خمس غنيمت را بپردازند و فرموده است: خمس از آنِ خدا و رسول او وبستگان پيامبر (صلي الله عليه وآله) و يتيمان و درماندگان و در راه ماندگان است. اينك متن آيه:

    (وَاعْلَمُوا أنّما غَنِمْتُمْ مِنْ شَيْء فَأنّ للهِ خُمُسَهُ وَللرّسُولِ ولِذِي الْقُربي وَالْيَتامي وَالْمَساكِينِ وَابْنِ السَّبيل إنْ كُنْتُمْ آمَنْتُمْ بِاللهِ وَما أَنْزَلْنا عَلي عَبْدِنا يَوْمَ الْفُرقانِ يَوْمَ التقي الجَمْعانِ وَاللهُ عَلي كُلِّ شَيْء قَديرٌ). انفال : 41

    «بدانيدكه هرگونه غنيمتي به دست آوريد،51آن ازآنِ خدا و پيامبر و نزديكان او و يتيمان و درماندگان و درراه ماندگان است، اگر به خدا و آنچه ما بر بنده خود در روز جدايي حق از باطل و رويارويي دو گروه نازل كرده ايم ايمان داريد و خدا بر هر چيزي تواناست.»

    خمس در نامه هاي پيامبر (صلي الله عليه وآله)

    پيامبر گرامي (صلي الله عليه وآله) در نامه هاي متعددي كه به قبايل عرب نوشته است پرداخت خمس را نيز سفارش نموده است. اينك برخي از اين نامه ها را منعكس مي كنيم:

    نامه اي به عمرو بن حزم

    آن حضرت به عمرو بن حزم كه او را به عنوان نماينده خود به يمن اعزام كرده بود چنين نوشت: «...اين فرماني است از پيامبر خدا (صلي الله عليه وآله) به عمرو بن حزم، آنگاه كه او را به يمن اعزام كرد. به او فرمان مي دهد تقوا و پرهيزگاري را در همه امور پيشه خود سازد،از «مغانم» خمس خدا را بگيردو آنچه كه بر مؤمنان لازم است از پرداخت زكات، (101) از زمين هايي كه به آب نهرها و باران آسمان آبياري مي شود و201 از زمين هايي كه به وسيله آب چاه آبياري مي شود...».

    نامه اي به سران قبايل معافر و همدان

    پيامبر (صلي الله عليه وآله) در نامه اي به سران قبايل ياد شده مي نويسد: «فقد رجع رسولكم وأعطيتم من المغانم خمس الله»، «پيك شما رسيد و گواهي مي شود كه خمس درآمدها را پرداختيد.»

    منظور از مغانم در اين حديث، درآمدهاي كسب و كار است، چون اين گروه، فرمانده نظامي نبودند و براي جنگ اعزام نشده بودند.

    نامه اي به قبايل قضاعه وجذام

    پيامبر گرامي (صلي الله عليه وآله) به هر دو قبيله نامه يكساني نوشت و به آنان آموخت كه چگونه زكات را بپردازند و يادآور شد زكات و خمس را به دو نماينده او به نام أبي و عنبسه پرداخت كنند.

    نامه اي به فجيع و پيروانش

    پيامبر گرامي (صلي الله عليه وآله) در نامه اي به فجيع و پيروان او نوشت: كساني كه اسلام آورده اند و نماز برپا داشته اند و زكات داده اند و خدا و رسول او را اطاعت نموده اند و از مغانم، خمس خدا را پرداخته اند....

    نامه اي به جناده أزدي

    پيامبر (صلي الله عليه وآله) در نامه اي چنين نوشت:«قبيله ازد وشاخه هاي آن تا زماني كه نماز بپا دارند و زكات بدهند و خدا ورسول اورا اطاعت كنند و از مغانم،خمس خدا وسهم پيامبر (صلي الله عليه وآله) را

    بپردازند و از مشركان جدا شوند،با خدا و رسول پيمان دارند.»

    نامه اي به جهينه فرزند زيد

    پيامبر (صلي الله عليه وآله) در نامه اي به جهينه كه رئيس قبيله بوده است مي نويسد: شكاف هاي زمين و دشت هاي آن و بالا و پايين دره ها در اختيار شماست، مي توانيد حيوانات خود را در آنها بچرانيد و از آب هاي آن بهره ببريد، مشروط بر آنكه51 آنها را بپردازيد.

    مقصود از اين 51 چيست؟ آيا احتمال مي رود كه غنايم جنگي مقصود باشد يا پرداخت آن خمس، 51 در مقابل بهره گيري از انفال است كه از آنِ رسول خدا مي باشد.

    نامه اي به قبيله جهينه

    حضرت در نامه اي به اين گروه چنين نوشت: «من أسلم منهم وأقام الصلاة وآتي الزكاة وأطاع الله ورسوله وأعطي من الغنائم الخمس».

    «آن كس كه اسلام بياورد و نماز را بپا دارد وزكات دهدو خدا و رسول او را اطاعت كند و از غنايم خمس را بپردازد.»

    اين نامه هاي متعدّد كه نزديك به تواتر است; چه هدفي
    را تعقيب مي كنند؟

    يقيناً حضرت در اين نامه ها به يكي از حقوق رهبري اشاره مي كند و آن اين كه تمام مسلمانان پس از كسر مؤونه زندگي،بايد 51 درآمدهاي مشروع خود را به رهبر بپردازند تا او بتواند بر اثر توان مالي بهتر به توسعه اسلام و اداره امور تبليغي وتعليمي بپردازد. در هيچ يك از اين نامه ها امر به جهاد نشده تا منظور از غنائم، غنيمت جنگي باشد.

    زيرا جهاد اسلامي بايد به امر پيامبر ياامام صورت گيرد و هرگز مردم حق ندارند به جهاد ابتدايي (نه دفاعي)بپردازند. امام شافعي و امام احمد آشكارا مي گويند جهاد بدون اذن امام يا اذن كسي كه از طرف او مأمور به جهاد است، انجام نمي گيرد. «جلم»

    با سلام و احترام

    به موضوع لازمي اشاره كرديد . خمس از ويژگي هاي مذهب شيعه و از نقاط ممتاز آن نسبت به ساير مذاهب اسلامي است . شيعه اعتقاد راسخ دارد كه خمس از اصول مسلم قرآني است ، آن جاكه مي فرمايد : واعلموا انما غنمتم من شيئ فان لله خمسه و للرسول و لذي القربي واليتامي والمساكين وابن السبيل، ان كنتم آمنتم بالله و ماانزلنا علي عبدنا ...(سوره انفال ، آيه 41 ) . بدين جهت ، اين موضوع چيز كم توجهي نيست كه يك مسلمان بتواند از آن بگريزد و از پرداختش شانه خالي كند .چون همان طوري كه در آيه فوق ملاحظه مي شود خداوند فرموده است : اگر شما بخدا و آنچه كه برعبدمان (رسول خدا ) يعني قرآن ، نازل كرديم ايمان داريد بدانيد كه آنچه از منافع به دست آورديد از آن ها براي خداو...خمس است .

    مفهوم آيه اين است كه اگر منكر خمس هستيد بدانيد كه ايمان نداريد .

    البته خمس ندادن شيعيان نه از روي عدم اعتقاد كه از روي غفلت و دنيا زدگي است . اميد وارم به حق اين ماه عزيز و شريف ( رمضان ) خداوند متعال همه مومنان و شيعيان آل محمد (ص) را به وظايفشان آشنا و آنان را در انجام تمامي اعمال و احكام واجب ديني موفق بدارد .

    بسم الله الرحمن الرحيم

    سلام عليكم

    با تبريك روز زن به شما استاد بزرگوار

    بله اگر ما انچه داريم را از خودمان ندانيم وخود را محور كارها به شمار

    نياوريم ويك سره دل در گرو الله فرمانرواي مطلق تمام عوالم وجود بسپاريم

    وخودمان وتمام مخلوقات را متعلق به ذات يگانه مهربان بدانيم

    خمس دادن سهل است كه جان براي او خواهيم داد.

    تمام مصيبت از اينجا شروع مي شود كه ما خود را مي بينيم وديگر انديشه نمي كنيم كه يك قطره اب گنديده به اين صلابت واستواري رسيده است .

    پس راه رسيدن به بندگي خالص اين است كه ما خود را حذف كنيم ونبينيم وتمام حركات وسكناتمان را براي ان يگانه مهربان بجاي اوريم واگر بر اين فكر وعمل استمرار ومراقبت داشته باشيم

    ارام ارام در دلما ن استواري وارامش وتسليم بوجود خواهد امد.

    ومن الله التوفيق

    بنام خدا
    سلام استاد عزيز
    مطلب جالبي بود . به نكته خوبي اشاره كرديد . خمس از جمله احكامي است كه همواره مورد غفلت قرار مي گيرد.
    خداوند توفيق عمل به احكام اسلام رو به همه ما عنايت فرمايد .
    موفق باشيد .
    يا علي
    سلام مجدد
    راستي آيا عمر هم خمس دارد؟خمس عمرمون چيه ؟


    پاسخ

    سلام و ممنون از حضور مجددتونبله به نظر مي رسد درست باشد.هميشه ما در مورد زکات علم زياد شنيده ايم.شما که به کلاس مي رويد و خود را وقف بچه ها مي کنيد هم زکات علم را مي پردازيد و هم زکات عمر را.موفق باشيد.(گل)

    با سلام خدمت شما وبا تشكر از حضورتون.

    از اينكه متوجه شدم كه شما مدرس زبان انگليسي هستيد خيلي خوشحال شدم.

    من علاقه ي زيادي به ياد گيري زبان انگليسي دارم

    لطفا براي سريع ياد گرفتن اين زبان من را راهنمائي كنيد

    با سپاس فراوان از شما

    پاسخ

    با سلام و تشکر از حضورتونالحمدلله راههاي فراواني براي يادگيري زبان وجود داره ولي براي فراگيري سريعمي توانيد در کلاسهاي فشرده ثبت نام کنيد و از وسايل سمعي بصري کمک بگيريد.موفق باشيد.

    سلام.
    نكته جالبي رو مطرح كردين. الناس اعداء ما جهلو،‏ مردم،‏ با هرآنچه كه ندانند،‏ دشمني مي ورزند. متاسفانه وقتي شفافيت نباشه، اينطور ميشه كه بعضي ها از ترس و بعضي ها از تنبلي،‏ سراغ اين موضوع مهم نميرن.

    هوالحق

    سلام

    همين خمس ندادن و جدي نگرفتنش....خيلي تاثيرا داره.... طرف ماتش ميبره كجاي كارم غلط بود كه بچه مون اين شد....! كلي هم طلبكار خدا ميشه... چرا؟....

    متاسفانه اكثرا جدي نمي گيريمش...اين چيزا خيلي مهمه...شوخي نيست! اما شوخي گرفته ميشه...

    خدا به داد مان برسد!

    ياحق

    خمس؟خيلي خوبه ادم خمس بده چون بركت توي پول و زندگي ادم مياد ولي كو گوش شنوا

    سلام عليكم .

    گفتم عرض ادب و سلامي داشته باشم .

    راستي از يزدمان چه خبر ؟

    سلام
    حق با شماست اما آيا جاي خمس دادن براي مردم باقي مانده ؟يك درصدي بله كه آن ها هم كمتر اعتقاد دارند بقيه هم كه معلومه
    پاينده بماني

    قطعا ما در انجام كارها كلاه هاي شرعي زيادي بر سر خود ميگزاريم تا از ذهنيت شومي كه از آن كار در ذهن داريم رهايي پيدا كنيم و اين عمل يعني گشتن به دنبال يك كلاه شرعي قطعا وابسته به نفسي است كه در د رون ماست كه به آن نفس اماره ميگويند كه جز موانع رشد و رستگاري انسان است كه اگر انسان هرچه بيشتر به آن بپردازد از خدا دور تر و اين نفس را در وجود خود بزرگتر ميكند كه حضرت علي(ع) در اين مورد ميفرمايد :
    دشمن ترين دشمن توهمان نفسي است كه در درون توست .

    و اين قضيه عامل اصلي فساد (انواع مختلف :اخلاقي- مالي) در جامعه ي امروز است .

    آقاي مقامي متشكرم كه به اين موضوع مهم پرداختيد

    و از هزار طنز زيبا تر بود

    خدا حافظ

    سلام دوست عزيز

    خوب اخه واقعا چه كسي به اين حرفها گوش مي كنه من خودم يه مقداري پول داشتم قبل از اينكه خرجش كنم با يد خمس مي دادم وقتي به دوستام مي گفتم همه بهم مي خنديدند

    سلام عليكم

    اين خمس گريزي علاوه بر اينكه مشكلاتي را براي جامعه اسلامي به وجود مي آورد، اثرش را در زندگي اشخاص نيز نشان مي دهد و به اصطلاح بركت از زندگي رخت برمي بندد.

    دعا بفرماييد.

       1   2      >