سفارش تبلیغ
صبا ویژن
وبلاگ شخصی محمدعلی مقامی
  • محمدعلی مقامی ( جمعه 87/5/18 :: ساعت 10:4 عصر)

  • به نام خدا 

    چه خانم با شخصیتی!!!
     

    شاید برخی از بازدیدکنندگان عزیز نتوانند تصور کنند که عکس فوق متعلق به یک خانم تبعه عربستان سعودی باشد.نام مبارکشان وجیهه الهویدرمی باشد و خود را فعال  حقوق زنان در عربستان سعودی می داند.46 سال سن دارد و مادر 2 فرزند است.به نظر می رسد  میانه زیاد خوبی با مذهب هم نداشته باشد.یک ویژگی دیگر هم داراست که در آخر همین مطلب برایتان می گویم.در راستای دفاع از حقوق زنان کارهایی را انجام داده است.نویسنده است و ظاهرا شعر هم می سراید.زمانی هم چاپ مقالاتش در روزنامه های سعودی ممنوع شده است.

    در سال 2006  تک و تنها بر روی پل رابط بین عربستان سعودی و کشور بحرین رفته(انسان به یاد شعر دلنواز سر پل دزفیل یعنی دزفول می افتد) و پلاکاردی را حمل نموده و در  معرض دید قرار داده که خواستار اعطای حقوق زنان به آنان بوده است.به علت این کارش بعدا مدت کمی بازداشت شده است.

    در سال جاری میلادی به مناسبت روز زن به منظور مخالفت با قانون منع رانندگی برای زنان در کشورش،سوار بر اتومبیل شده و از رانندگی خود کلیپ ویدئویی تهیه کرده و آن را برای شبکه یوتوب ارسال نموده است.

     

    اقدامات اینچنینی این علیا مخدره موجب شده که دیگر بانوان سعودی هم بهانه رانندگی بگیرند.در عکس زیر که در روزنامه واشینگتون پست چاپ شده است،می بینید که یکی از بانوان در شهر جده ، در یک کافی شاپ، در حال جمع آوری طومار و امضاء بانوانه(یعنی زنانه)برای گرفتن حق رانندگی   خانمها در عربستان می باشد.                                                         

     

    نمیدانم که سرکار خانم وجیهه الهویدر و دیگر خانم های متقاضی رانندگی در عربستان خبر دارند؟ ولی حقیقت اینست که اگر به تهران تشریف بیاورند،نه تنها می توانند در بزرگراههای اطراف تهران تخته گاز بروند و ویراژ بدهند و با جنس مخالف کورس بگذارند،بلکه این امکان وجود دارد که حتی هواپیمای اهدایی شرکت ایرانسل را هم خلبانی بفرمایند.و خلاصه این فعال حقوق بانوان می تواند شیرین بیاید و شیرین برود.                                                                       

    از مطلب دور نشوم. خانم الهویدر درست چند روز پیش یک کلیپ ویدئویی دیگر به یوتوب ارسال کرده و کلی ناله و افغان و نفرین و سوز وگداز راه انداخته و در مورد محرومیت زنان جامعه سعودی از ورزش، لب به سخن گشوده و اظهار امیدواری کرده که برای المپیک 2012 لندن،زنان سعودی نیز اجازه یابند راهی مسابقات گردند.                                             
                                            

     

    و اما در حالی که برای تحقیق این پست در حال وبگردی بودم به یکی از شعرهای ایشان برخوردم.این شعر به زبان انگلیسی است.من از روش خود سانسوری کمک گرفته و قسمتهایی را انتخاب نموده و ترجمه کردم.ضمنا دلها بسوزد.چون به شعر کامل ایشان لینک نخواهم داد.

    راستی ویژگی آخر این علیا مخدره اینست که ایشان دست پخت دانشگاه جرج واشینگتون در واشینگتون دی سی می باشد.یعنی از آنجا فراغت از تحصیل را میل فرموده اند.

    ترجمه قسمتهای گزینش شده شعر ایشان را ببینید.نفطه چین ها بدین معنی است که در آن محل،قسمت یا قسمت هایی حذف شده است.

    .............................................

    وقتی که مردم با همه ظواهر تجدد ،در گذشته زندگی می کنند، تعجب مکن .تو در یک کشور عربی هستی.

    وقتی که مذهب بر علم تسلط دارد،می توانی مطمئن شوی که در یک کشور عربی هستی.

     ..........................................

     وقتی که می بینی گروه کثیری از مردم با آزادی مخالفند و از بردگی لذت می برند،نگران نشو.تو در یک کشور عربی هستی.

    ........................................

    وقتی که می بینی اعضای پارلمان توسط حاکم انتخاب می شوند،یا اینکه نیمی توسط حاکم انتخاب می شوند و بقیه با رشوه  کرسی های خود را می خرند،تو در یک کشور عربی هستی.

    ......................................

    وقتی که می بینی مقامات دست مردی را برای دزدیدن یک گرده نان یا مبلغ ناچیزی پول قطع می کنند اما کسانی را که ملیاردها دزدیده اند تکریم می نمایند،تعجب نکن.تو در یک کشور عربی هستی.

    ...................................

    وقتی که اقلیت ها مورد ظلم و اهانت قرار می گیرند،و در صورتی که احقاق حق کنند به ستون پنجم و اسب تروجان متهم می شوند،نگران نباش.تو در یک کشور عربی هستی.

    ...................................

    وقتی که در هر زمانی امکان دارد در بزنند و تو را از خانه  بیرون بکشند و در یک زندان تاریک دفن کنند،تو در یک کشور عربی هستی.

    وقتی که در چشمان مردم مرتب ترس وجود دارد،تو در یک کشور عربی هستی.

    پی نوشت 1 : لطفا به اینجانب ایراد نگیرید که چرا شعر را تمام و کمال ترجمه نکرده ام و یا چرا شعر را لینک نداده ام.عمرا چنین کاری را بکنم.علتش محرمانه برای خودم می ماند.

    پی نوشت 2 : لطفا لحن طنزآمیز این نوشته را حمل بر قصد تمسخر احدالناسی نفرمایید و بنده را موافق یا مخالف هیچ بنی بشری قلمداد ننمایید.

    منابع مورد استفاده:

    http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2008/01/30/AR2008013003805.html

    http://www.youtube.com/watch?v=54pRJkJ6B6E

    http://edition.cnn.com/CNNI/Programs/middle.east/blog/index.html

    http://www.mideastliberty.org/tabid/314/AuthorID/136/Default.aspx

    http://www.khaleejtimes.com/DisplayArticle.asp?xfile=data/theuae/2006/August/theuae_August150.xml&section=theuae

    و بعضی منابع دیگر

    منبع محرمانه:

    http://www.ParsiBlog.com/PhotoAlbum/maghami/souce.JPG

     

    تا مطلب بعد خدا نگهدار..

                                               پست الکترونیکی:

    mamaghami@gmail.com
    mamaghami@yahoo.com   

     

     



  • کلمات کلیدی :


  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    روز و هفته معلم گرامی باد
    یلدا به کام شما باد
    اطلاعیه
    عکس های فسای قدیم-
    حیوانات و مدرنیته
    توهم و تخیل
    توجه
    [عناوین آرشیوشده]